سرگذشت کنشگران اقتصادی ایران

سه شنبه 4 مهر 1396
11:06
مترجم

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ وقتی از محمد ترکمان می‌پرسیم به کدامیک از آثاری که در سال ۹۴ خوانده؛ علاقمند شده؛ نام این کتاب‌ها را می‌برد: «خلقیات ما ایرانیان» نوشته محمدعلی جمال‌زاده، «توکویل» اثر ژاک کنن هو‌تر، «سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران» نوشته فریدون شیرین کام و ایمان فرجام نیا، «سفیر بدون سفارت، وکیل بدون موکل» خاطرات پرویز افشاری، «گزارش وضعیت اجتماعی زنان در ایران ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰» نوشته فاطمه جواهری و «اقتصاد ایران در دوران دولت ملی» نوشته فرشاد مومنی.

این پژوهشگر تاریخ از این آثار با عنوان "بهترین کتاب‌هایی که در سال گذشته مطالعه کرده‌ام" یاد می‌کند.

به اعتقاد ترکمان؛ «توکویل» به دلیل مطالب تحقیقی و پژوهش‌هایی اقتصادی که با دقت سراغ آن‌ها رفته؛ این توان را دارد تا راهکارهای خوبی به خواننده خود در زمینه حل بسیاری از مشکلات نظری و عملی جامعه کنونی ایران ارایه کند.

این پژوهشگر می‌گوید: کتاب «توکویل» توجه خاصی به نهادهای مدنی در توسعه کشور‌ها و بیان شاخصه‌های مهم در آزادی دارد. از این رو خواندن این کتاب را به دانشجویان و علاقمندان به موضوعاتی مانند توسعه فرهنگی و سیاسی توصیه می‌کنم.

ترکمان درباره موضوع «سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران» نیز چنین می‌گوید: این کتاب از این لحاظ حائز اهمیت است که نظریه‌های فعالان اقتصادی در سالهای ۵۷ و پیش از آن را در یک اثر نه چندان مفصل اما کاربردی گردآوری کرده است. تعریف نویسنده از فعالان اقتصادی همان افرادی‌ست که نقش موثری در اقتصاد و کارآفرینی آن روزهای ایران و سال‌هایی که انقلاب هنوز به ثبات نرسیده بود؛ داشته‌اند.

این پژوهشگر در بیان اهمیت این کتاب چنین ادامه می‌دهد: افرادی که در این سال‌ها نقش اقتصادی پررنگی در کشور ایفا کردند؛ از نقطه صفر؛ رشد اقتصادی را شروع کردند و به تدریج به جایی رسیدند که دیگر متکی به ثروت خانواده یا ارث نبودند.

وی یادآور می‌شود: جوانان ما با خواندن این کتاب به آینده باامید بیشتری نگاه خواهند کرد. مساله مهمی که باید در کشور اتفاق بیفتد؛ کوچک شدن کشور است و در این میان نقش حکومت باید در حد مدیریت، نظارت و برنامه‌ریزی خلاصه بشود تا رشد سرطانی حکومت و دولت که فضا را بربخش خصوصی بسته نگاه داشته و به عاملی ویرانگر برای این بخش تبدیل شده؛ تقلیل پیدا کند.

برگرفته از ایلنا


[ بازدید : 110 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ترجمه مدیریت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]